Mamet-barlang 2009

A barlangtúra, amihez lámpa se kell

Horvátországban a Paklenica Nemzeti Parkban lévő Mamet-barlang csak egy lyuk a hegytetőn. Egy jókora lyuk, egész napunkba telt, amíg leereszkedtünk és kimásztunk belőle.

Mamet 2009 1 Paklenica 1Szombat (2009. április 11.) reggel verődött össze a csapat Starigradon a tengerparti kempingben.
Az Ariadnét hatan képviseltük: Ricsi, Jenő, Balázs Judit (Csöndör) + öccse barátnőstül, Gyuri és  Bence. Velünk jött még Hegyessy Tamás, Kozmer Ákos barátnőstül és Sziklay Tibor családostul.

A többség előző este Nagykanizsán Juditéknál aludt (köszönjük!) és egy hajnali indulás után 10 órára érkeztünk.
A szombati nap Paklenicán mászással, kirándulással, fotózással telt.

Vasárnap Judit és a kapcsolt részek lentmaradtak, mi többiek mentünk a Mametbe. Az országútról lefordulva az aszfalt végéig mentünk kocsival, innen gyalog. (az útvonal itt) Találkoztunk a BEAC itt táborozó csapatával, ők szombaton voltak a Mametben. Tehát táborozni lehet a környéken, de víz nincs, azt lentről kell hozni.
Mamet 2009 3 fennsik

Korábbi horvátországi tapasztalatok alapján ronda sziklás meddőhányóra számítottam, így kellemes meglepetés volt, hogy magasabban, a bejárat közelében gyönyörű a hegy.

Vadregényes sziklák, köztük nemcsak karrmezők, hanem rétek is, erdőfoltok, ritkás ligetek. Hét ágra sütött a nap, pont ideális idő, de nyáron izzó katlan lehet.

A bejárat barlang pereme 820m tszf magasan van (tehát az 1000 m szint erős túlzás - még a néhai Szt. István csatahajótól indulva sem jön össze ennyi). Valójában az aszfalt végétől 4 km, 500 m szint.
Mamet 2009 4

Szédítő érzés lenézni a hegytetőn nyíló hatalmas lyukba. Mélyen lent látszik a télről ittmaradt hófolt. Szorult a zabszem.

Mamet 2009 6

A lemászás technikailag könnyű; stabil, száraz sziklafal, világos van és szerencsére jó időnk volt - mivel végig a szabad ég alatt ereszkedünk, ez fontos.

Mamet 2009 5

Az út felső része több rövid szakaszból áll, alul van a nagy ereszkedés. Ezt 120 m-nek mondják egy tagban, szerintem még több, de nem tudjuk pontosan. Ide két párhuzamos kötelet raktunk be. Ez nagyon kellett, mert 1-1 ember felmászása fél óráig tart, egy kötélen éjfélre sem értünk volna ki. A fenti rövid szakaszokon felesleges duplázni.

Mamet 2009 7

A hosszú ereszkedés új kötélen xilofonnal is kemény volt, öreg stoppal menőknek rémálom. Teljes erővel kellett fékezni, pihenni ugye nem lehet, nehogy az átforrósodott gép szétégesse a kötelet. Fontos fékezőkarabinerrel, egyébbel felkészülni, mert 30 méteren kajakból fékezni nem gond, de ugyanez 120-on durva.

Mamet 2009 9

Ahogy leértünk ott is voltunk a barlang végén. Komolyabb vízszintes folytatása nincs, lámpa csak ahhoz kellett, hogy egy-egy sötét lyukba bevilágítsunk. A fenéken egyébként elég hideg volt.

Délután 5 felé kint is voltunk, séta le, vacsora a kempingben, alvás. Hétfőn mi hazajöttünk, a csapat egy része még ott maradt mászni.

A túráról készült filmetűdöt itt nézheted meg.